Monday, April 7, 2014

AgEnt InsUrAnS~

Hari nie aku nk bebel pasal agent insurans...bebaru nie ade la sorg mamat insurans nie..call waktu pejabat..nk story pasal pakej insurans yg die nk offer dkt aku...ok memula lg aku da ckp dkt die x berminat...so die tnya aku kenapa tak minat..so aku pon jwb la tah la sy mmg xminat...pas 2 bila aku ckp aku tgh keje nie die still nk jugak aku layan ape yg die nk terangkan dkt aku...lepas 2 die tnya bila die boleh call balik sbb die nk terang lebih lanjut katanyer..so aku ckp dgn die...saya xberminat so xguna wlawpon awk call balik..sy still xberminat..die xnampak ker aku aku nie mmg btolllll2 xbeminat...lps 2 die ckp bg die ms dlm 3-4min tuk die terang sdikit..

Ok la aku pon malas nk reject lg bila die da ckp mcm 2....so aku layan kan jer la bila die start terang mcm2..seriuosly aku xamek port pon ape yg die terangkan dkt aku..aku sedap jer buat keje time 2..then bila die tny soalan aku pon jwb jer la ape yg aku rs..so die mintak aku bg cadangan la bg opinion la..hello aku da malas nk layan ko bleh plak nk suruh aku bg cadangan bagai kan...mmg jawapan aku entah jer la kan...lepas 2 da siap terang2 tny aku nk pos policy nie dkt mn..rumah ker opis...

Hoiiii aku xtau la mamat nie xpaham atau buat2 xpaham....ker mmg sume agent insurans mmg da di latih mcm nie...da awl2 lg aku ckp xminat...dan aku layan ko pon mcm nak tak nak jer bleh plak ckp nk pos policy...xper lg aku ckp ngan die sy tak berminat la so xpayah pos dekat mn2(nampak x dekat c nie bape byk aku ckp tak berminat)..then die tny lagi kenapa xberminat yer..aduhai aku da ler tgh buat report ko sibuk nk tny nape xminat la sebab ape la...so aku sound die senang citer...eh tadi ckp 3-4 min jer nie da lebih nie..sy mmg xberminat so xpayah tau kenape or sebab ape...terima kasih jer la...

Then baru la die nk letak fon..aku boleh jer nk kurang ajar dgn die tapi aku xmau jer...sbb aku tau die pon nk cari makan jugak...mayb sales die xcukup lagi bulan nie...tp die kena jugak belaja cara nak hormat org...

1) masa di permulaan perbualan..die xtnya pon "cik ade masa tak?saya nak terang pasal pakej nie" -call2 terus serbu kenal kan diri nk trus xplain psl pakej 2...rsnyer pasti agent2 nie di ajar cr nk berkomunikasi dgn pelanggan kan...ker xder?

2)Suka memaksa..sekira org yg dihubungi tu ckp xberminat atau pon saya xnak ker xguna buang2 air liur memaksa..sbbnyer bila die pakse2 mcm 2 org yg die hubungi 2 akan bertambah tidak suke lagi ade la...siapa yg suke di paksa2...

3) Selepas menerang kan pasal pakej..terus nak mintak alamat bagai or tnya nk hantar policy ke mana - yg nie mmg selalu terjadi..org 2 xckp pon stuju tp die da nk antar policy bagai...plak 2 siap mntak no acc sbb nk buat potongan..so bila xnak kt bleh buat surat dan dorg akan credit kan blik duit 2 dlm acc kt...policy xbg da nk potong duit (yg nie mmg terjd dkt aku)

4)Soalan personal..Bila die bertanya kan cik da kawen dan org itu menjawab blom..rsnyer lebih sesuai soalan 2 berhenti terus dekat c 2...xperlu tanya bila nak kawen sume tu yer..itu da termasuk soalan peribadi...kalau yer pon org 2 nak kawen besok biar die sendiri yg inform dkt egent insurance tu...xperlu nk jadi kepochi ok...

So aku harap kepada agent2 insurance dekat luar sana yg baca nie harap maklum la yer...kekadang bila org yg die call 2 da ade insurance dan xmau amek insurance..bleh siap tny amek insurance ape sblom nie...pakai pakej ape...sbb die nk offer yg lebih dr insurance yg die ade skarang..tp kene ingat xsume org mampu untuk amek byk2 insurance...dan xperlu rasanyer nk pakse2 org tu..pasti die lebih memahami kewangannyer sendiri dr anda2 sume yg bergelar agent insurance...

Yer kami bakal2 pelanggan anda nie paham anda sume (agent insurance) nak sales tpi jgn la smpi buat org xselasa...ingat sekiranyer anda asik push bakal pelanggan anda dan anda di makin atau di marahi..anda2 juga akan marah bukan...so kalau xmahu rasa perasaan seperti itu harap jgn timbulkan perasaan yg sama pada bakal2 pelanggan anda...mana tau one day mereka akan cr semula agent2 insurance yg pernah menghubungi mereka sebelum nie sekiranye mereka mahu insurance suat hari nnti...Renung2kan~


No comments: