Thursday, November 10, 2011

BaLi (pARt 7)

Ok lepas jer melawat Monkey temple 2 kt trus ke Bedugul...yg aku story tmpat die mcm kat Cameron Highland 2...aku tgk dorg yg pegi c nie sume ngan sweater bagai..ktorg relax jer pakai bju nipis...rupenyer bl kua jer dr keter mmg sejuk bangat deh~tp buat selambe jer la...



Tgk uolls bleh nmpk kabus kat blkang 2..mmg sjuk n berangin jer kat c nie...sbnarnyer die ade lg 1 temple kat tepi...mengikut citer asalnyer temple 2 biji kat blakang 2 dibuat sebgai memperingati ank2 raja yg tnggal kat temple 2...sbnarye kat tepi aku 2 ade temple bsr..2 temple asalnyer...tnggal la raja n permaisuri kat temple 2....dorg ade 2 org putera...1 hari cincin permaisuri nie jatuh kat dlm tasek 2..so die nie pon suruh la anak yg sulung pegi cari...

Anak yg sulung nie pon masuk dlm tasik cr cincin..tp xtimbul2 lps 2...yg keluar hanya la monyet putih...permaisuri nie xpuas hati kenape ank die xkua2..so die suruh nak die yg ke-2 2 plak masuk cr abg die...yg si adik pon masuk...pon xkua2 jugak...yg kua monyet merah plak kali nie...permaisuri 2 pon citer la kat raja pasal peristiwa 2...raja 2 ckp monyet2 yg kelua 2 la ank dorg...sbb da kene sumpahan kat tasik 2..so raja 2 pon bina la temple 2..yg tinggi 2 mewakili abg n yg rendah 2 mewakili adk...

2 la kesah di seblik temple nie..xtau la btol ker x...sbb tourist guide aku 2 ckp die mkn kesah dongeng kat sn...mcm tajuk lagu pon ade gak klu kat c nie...


Uolls nmpk x bangunan kat blakng aku 2..yg 2 la temple asalnyer...kat c nie selain drpd ade temple kat c nie pon bleh dikatakan sbgai taman reakasi juga..sbb da taman n klu cuace bgus bleh berkayak kat tasik nie ok...


Dkt ngan temple nie ade masjid tau..klu uolls pasan ade gmbr kat temple td..uolls akan nmpk kubah masjid..n dorg pon mcm kat Malaysia gak menghormati agama lain...bl azan dorg yg tgh smbahyang kat temple nie akn stop bnyi loceng dorg smbhyang 2...bl azan abis jer dorg smbg blk bunyi loceng dorg 2..kebetolan ms ktorg kat sn ade upacara keagamaan kat temple nie...so uolls bleh nmpk budaya dorg kat sn...



Da abis melawat kat c nie..trus kt lunch time...restoran die dkt area c nie gak...klu xsilap aku name restoran 2 Mentari...klu uolls tgk restoran die xsure samada halal ker x..tp bl msk n tgk kat kaunter ade sijil halal lg ok...so xperlu risau...makan kat sni secara buffet..kat c nie lg byk pilihan die klu nk dibanding kan dgn lunch hari seblom 2...



Lepas jer lunch kt smbg perjalanan ke destinasi terakhir tuk hari 2...kt ker temple gak kali..tp mcm biase la aku lupe ape ke nama temple nie....jauh gak dr Bedugul nie nk ker temple 2..smpi terlelap la ktorg ms on the way nk ke sn...cuace plak sjuk2 n mendung jer pewot plak da kenyang time 2...


Nie kat 1st pintu msk die...cntik gak tmpat nie...jom kt msk lg ke dlm tuk 2nd pintu msk die plak..


Jom kt jln2 kat temple nie..cantik ok pemandangan die...siap ade menara lg..uolls bleh naek n amek gmbr lg kat c 2...tp memandang kan aku sorg jer yg naek sbb geng2 aku yg lain tkt nk naek so aku amek gmbr pemandangan jer la...






Ok yg td 2 sume gmbr diambil darat...skang nie picture yg diambil sm aku kat ats menara 2...





Ok 2 jer la lawatan kami tuk hari ke-3...tuk story mlm 2 tggu next entry...aku buat entry nie pon dr pg td pas 2 pending lg g smbg keje..last2 br nie siap....aduhai dugaan btol nk abis kan story Bali nie la...da sumeee~

No comments: