Tuesday, November 15, 2011

KeRePeK GuNtInG~

Hari nie kt story pasal mkanan yer...citer yg da basi nie berlaku ms Hari Raya Qurban hari 2...kan kt raye hari ahad hari sabtu 2 aku da start buat da...hati tergerak nk buat da lame..sjak mymom beli buku resepi nie..sj belek2 skali tgk snang jer bhan2 die..so sabtu 2 kami ker Giant beli bhan2 yg xder...bhan2 die ialah:

*Tepung Gandung
*Majerin
*Santan Pekat
*Serbuk Cili
-Jintan Manis
-Jintan Putih
-Ketumbar
*Daun Kari
*Garam
*Minyak
(Sukatan Mengikut citarasa masing2)..aku xikut bulat2 resepi dlm buku resepi 2..ade yg aku modify ckit...so bl da modify 2 ade yg sukatan die aku main agak2 jer...

Cara buat die snang jer...mula2:
Goreng tanpa minyak bhn2 yg aku kaler purple 2...kemudian tmbuk smpai lumat tp jgn halus sgt nnti xberasa plak...then br la bncuh kan tepung gandung,majerin,santan,serbuk jintan manis & putih..serbuk ketumbar,daun kari n sedikit garam...last skali msuk kan serbuk cili...



Bila andunan td da siap uolls pon bleh la gunting kan die...yg nie sblom di goreng...uolls bleh canai dulu then br gunting or buat mcm bntuk kon 2 br gunting pon bleh gak...ikut creativity masing2...jnji digunting...name pon kerepek gunting kan...da siap menggunting ape lagi goreng la dgn minyak...


Nie la rupe yg br jer d goreng...rasa die rapuh ok...suke sgt menjdi gak wlwpon 1st time cube..but next time kene kurangkan daun kari 2...aku letak 8tngkai ok...byk sgt rsnyer...


Yg nie da luak byk bli masuk dalam bekas...tp still da baki2 lg smlm aku mkn...ok la pd sume SELAMAT MENCUBA~

No comments: