Friday, January 4, 2013

SabAh Bah (ParT 3)~

Hari ke4 plak weolls plan nk jln2 sekitar KK jer..xmau pegi jauh2 dah..sbb esok da nk kene blik Shah Alam so xmau terlalu penat..nnti lmbt plak bgn besok...so pegi nie weolls break1st meggie jer...lg puas hati dr mkan mee goreng kosong xder rencah baek mkn meggie rencah telurkan...so tmpt pertama yg weoll pergi ialah Muzium Sabah..msuk hanya dengan byr RM2 tuk org dewasa dan RM1 tuk kanak2...ooo yer masuk muzium nie xbleh amek gmbr jer...kat c nie kt bleh bljar mengenai masyrakat Sabah...

Kat sn tempayan mmg multi purpose sbbnyer...selain dorg buat simpan mkanan or tuak dorg jugak gunakan tempayan sebgai hadiah hantaran xpon smbgai tmpt penyimpanan mayat bg upacara penyembahan...mengikut kata2 penjaga muzium 2 ade diantara dorg suku kaum Murut still mengamalkan bnda2 2 sume..aku pon xpasti bnda 2...pas 2 uolls bleh tgk picture2 dorg penggal kpala2 org...smpi tahun 1986 dorg still penggal kpale org...tp skang xdiketahui...abis pusing 1 muzium nie uolls xbleh blik lg sbb kat lua 2 ade lg tmpt2 yg uolls bleh lawati...





Ade kenderaan2 antik ok...bleh amek picture lg...selain 2 ade gak Taman Tamadun Islam..yg nie weoll xpegi pon...lepas 2 ade model rainforest...taman orkid yg nie pon weoll xmasuk..yg weoll pegi model2 perkampungan2 di Sabah...ade contoh rumah atenik kat c nie..nie mmg best..sbb uolls bleh masuk ok dlm umah 2...ade yg bleh masuk ade gak yg bleh tgk kat lua jer...







Nie la die model umahnyer..tp jgn ditny nie umah dr suku kaum ape..aku xbc pon...main masuk dan amek gmbr jer...tp ade gak umah2 yg xdi jaga dgn baek..rsnyer klu pihak muzium mempercantikkan lg model2 umah nie lg bgs..sbbnyer ade umah dr suku kaum ape tah langsung xbleh masuk ok...amat menyedihkan...




Selain dr model2 umah..turut dipamerkan cara hidup mereka...seperti gmbr atas nie tmpt memproses getah..lepas 2 ade tmpt mencanai pedang,menumbuk padi dan mcm2 lg...meh kt tgk tengkorak plak...




Lepas disembelih kepalanye digantung kat c nie...2 la die..kat c nie jer smpi kul 2...pas kua g cari mkan..ssh gak nk cr makan area KK nie...then weoll mkn kat Tanjung Rhu..tepi pantai...ade 1 medan selera...tp gerai mkanan dorg mmg bercampur...sblah gerai makan melayu ade gerai cino..aduhai mmg pyah...last2 g mkn kat Gerai Muslim Zuraidah...

Lepas mkn ingat nk g 1 taman nie..aku pon xingat ape name die..tp xbest pon taman die..so kami ke menara pemerhati...lepas 2 kami ke pasar yg xsure lg name die..tmpt yg jual2 kerepek2 and seafood udang yg besar and ikan fresh2... kat c nie gak bleh bli mutiara..tp aku xbeli pon mutiara aku beli butang baju melayu dr mutiara..dan mymom kim bli udang kering..1st kedai aku bli die jual 1 pekat RM26..die kt sblm nie die jual RM35..so aku mntak kuang la...RM20 die xbg so aku mntak la RM23 pon die xbg..siap ckp lg mmg xbleh dpt harga mcm 2...so aku pon trus angkat kaki la...

Malas aku nk layan mamat yg menjual 2..ckit pon xmau kurang..so kedai blkang jmp lg byk udang kering..paket yg sm tp harga yg lain...akak 2 jual RM15 jer ok...aku mntk kuang RM10 die xbg so die bg RM12 sbb aku ckp aku amek 2...bleh jer dpt murah...mmg cekik darah sungguh la 1st kdai yg weolls msk 2...lepas abis bershopping kami pon ke kdi mkn tepi laut yg 1st nite g mkn 2..blik 2 da kekenyg.....mnghabiskan durian dan saki baki manggis...xkan nk bwk blik Shah Alam plak...soknyer pg2 bgn sbb nk prepare break1st...mkn nasi kami pg 2....sbbnyer nk clear kan stok yg weoll bli...dlm kul 9 lbh bertolak ke airport...tepat jam 3 ptg aku pon smpi kat umah...settle la percutian 5 hari 4 malam di Sabah...

Hopefully pas nie ade rezeki lg tuk pegi holiday...klu bleh nk pegi tmpt lain plak..biase la aku nie suke tgk tmpt org...bercuti merehatkan otak dan fikiran...insyaallah klu ade umo panjang dan rezeki lebih mungkin panjang lg langkah kaki berjalan...Amin~doa2 kan la ek....daaa sume

No comments: