Thursday, March 20, 2014

PuFf KeNtAnG~

Ok hari nie aku nk share cara-cara buat puff..selalu kt mkn beli yg dkt kedai jer kan...slalu jual dlm Rm1++..tgk kedai la ade yg jual murah ade yg jual mahal...so better buat sendiri lg puas hati...tp aku xder la teror sgt smpi pastry (kulit puff) buat sendiri...yg kulit die nie aku beli yg ready made jer..ade jual dkt supermarket (Giant,Aeon Big, Tesco etc.)

Nie kali pertama buat..so xder la lawa mana pon rupe die...ok la seblom buat ade la aku cari cara- cara mcm mn nk buat sume..google sana c nie..so majoriti yg gune instant pastry puff brand Kawan..so aku pon gune brand nie gak..setakat nie xnmpk plak brand lain...rupe packging die nie aku try cr dkt pak google sbb xsmpat nk amek picture die ari 2...


Ok untuk inti die aku pakai kentang..hajat hati nk letak ayam tp xder plak stock aym kan..so pakai kentang jer...selain kentang boleh pakai sardin xpon boleh letak apple dan cinnamon pon sedap gak...cara buat inti die senang jer mcm uolls buat inti karipap... 

Bahan-bahan:

* 2 biji kentang
* 1 sudu mkn serbuk kari
* 1 tangkai daun kari
* 1 sudu mkn bawang merah
* 1/2 sudu mkn bawang putih
* 1 sudu mkn cili boh
* sedikit minyak (untuk menumis)
* Telur 
* sedikit garam / serbuk pati ayam
* Puff pastry

Ok cara buat die mudah jer...potong dadu kentang lepas 2 tumis bawang putih,bawang merah cili n serbuk kari...bila da wangi tu masuk kan daun kari....lepas 2 letak air dan kentang..masak smpi empuk kentang...lepas 2 untuk buat kulit die plak..uolls kene lembut kan dulu sblom nk guna...bila da lembut br senang nk buat...ikut suke nk bntuk mcm mn..tp aku suke nk buat comel2 so aku guna 1 keping tu aku bahagi 2...1 jadi base die 1 lg jd tuj cover die...

Inti yg da masak td kene sejuk kan dulu then baru boleh letak dlm kulit puff kt 2...belah pada 2 bahagian then letak inti dkt tgh dlm cover pakai pastry yg lg 1 yg telah di belah td...lepas 2 tekan pakai garfu..yg nie ikut uoll nk kepit pakai garfu ker org nk tekan mcm biase ikut suke...lepas 2 sapukan telur atas die bagi berseri2 ckit...nie la rupe setelah siap dikepit..


Ooo yer sapukan minyak or plata dkt dulang pembakar...bakar dlm suhu 180 darjah celcius selam 20 - 30min...lupe nk inform dlm puff pastry 2 ade 10keping dan inti kentang yg aku bg nie ckup untuk 10 keping tp bergantung pada kepadatan inti yg uoll letak la ek..senang dan mudah jer...SELAMAT MENCUBA~


No comments: