Monday, July 7, 2014

IkAn BakAr KeriSi~

Ini menu sebelum bulan pose ari 2....aku sekarang nie malam da jarang mkn nasi..so sebagai ganti akan meratah lauk...kebtolan ms nie lg 2 3 ari nak pose..so mymom cakap nk abiskan lauk dalam frezzer so nnti bulan pose beli lauk lain..ade la 2 ketul ikan kerisi..tetibe datang idea nk mkn ikan 2  cara bakar yg pantas...so mari ke main masak2...senangnyer..sume bahan aku pakai ape yg ade dlm frezzer...memula buat sambal die dulu...

Panaskan minyak then masuk kan cili kisar + bawang putih dan bawang merah yg da di kisar...lepas 2 goreng smpi wangi masuk kan air asam jawa dan sedikit belacan....goreng smpi cili 2 masak lepas 2 letak garam skit dan tutup api....ketepi kan...


Amek ikan kerisi tadi lumur dengan sambal yg kita masak td pas 2 letak bendi (yg ini ikut suke..sbb dekat umah aku ade bendi aku letak la..klu xder boleh tukar letak kacang panjang ker kacang botol ker ikut suke)lepas 2 bungkus dengan aluminium foil dan letak ats kuali...balik2 kan dalam 3 4 min da siap.....

Senang jer kan..resepi nie lebih kuang jer dengan yg sebelom nie....tp kali nie aku tambah bendi....cepat dan pantas...kalau nak lg senang masak sambal 2 siap2...so bila nak makan terus lumur jer ikan dan bakar....


Senang jer kan..so sempena bulan pose nie rasanyer sesuai la menu 2 di jadikan juadah bebuke nnti...sesuai pd org yg bekerja dan balik umah kene masak plak kan...kalau nak lagi pedas boleh ketuk cili padi...ikan plak ikut suke nak pakai ikan ape...ok la SELAMAT MENCUBA~

No comments: