Monday, November 19, 2012

KeK GuLa HaNgUs / KeK SArANg SeMuT~

Kek nie aku slalu makan kat umah org jer..dulu mak aku ade buat..tp sarang die xbape nk jadi...so a few week b4 mysis ade ckp die tringin nk mkan kek nie..then pergi la kenduri umah jiran then die ade buat kek nie..so akak aku pon pesan kat aku suruh amek resepi kat akak dkt opis aku nie..sbb die mmg slalu buat kek nie klu buat mkn2..so nie adelah resepi die yg aku buat...alhamdulillah 1st time buat menjadi..dan antara tips yg akak 2 bg klu nk buat sarang die nampak cntik,tepung 2 kene ayak byk kali..lg byk kali kt ayak akan jd bertambah cntk...

Bahan-bahan kek :
* 8 biji telur
*2cawan tepung
*2 tea spoon soda bicarbonate
*1 cawan susu pekat
*4table spoon mentega
Bahan-bahan untuk air gula :
*2 cawan gula
*2 cawan air







Cara-cara :
- memula buat air gula dulu...msk gula hangus dulu...pki api kecik (hati-hati semasa masuk kan air)then tepikan tggu smpi sejuk
- Ayak tepung and soda bicarbonate byk kali..mcm aku buat 3 kali jer (seblah mls nk ayak byk2 kali)
- pukul mentega dan susu smpi kembang...lepas 2 masukkan telur....


* pukul lagi smpi kembang then masuk kan tepung dan selang selikan dgn air gula td...pukul smpi tepung dan air gula td abis...



Jgn risau klu tgk rupe or teksture die cair..mmg mcm 2 rupe die lepas 2 boleh la bkar dlm oven selama 45min or smpi msk...nie la rupe kek gula hangus or ade org panggil kek sarang semut..




 Sowi la klu picture nie blur tp aku nk tunjuk kan korg yg sarang die mmg menjadi ok...kpd uolls semua SELAMAT MENCUBA~

No comments: