Monday, August 11, 2014

BeEf PuFf~

Kejadian aku buat puff nie rasanyer masa minggu pertama puasa...maaf la ek org da citer pasal raye aku still lg citer pasal pose..tp meh la kt khatam kan citer2 pasal pose sblom aku bukak citer raya....

Aku beli puff segera yg ade jual dekat supermarket..rasanyer aku ade story dalam nie pasal aku buat puff 1st ari nie..puff brand kawan...kalau rajin cari la dalam entry2 lepas...meh aku citer serba ringkas buat inti die...tumis bawang besar n bawang putih smpi wangi..pastu masuk kan daging cincang dan cendawan butang....goreng sampai sebati..then masuk kan paper dan garam tunggu sampai kering ckit then tutup api siap...senang kan...kalau uolls nak campur bahan2 lain terpulang...ikut suke...

Tunggu sejuk inti 2 baru la start prepare puff die...dulu aku buat puff yg bentuk panjang 4 segi tu so ari 2 aku rajin skit aku buat letak dalam cup...aku patut beli doh yg bulat tapi pegi beli doh yg 4 segi so leceh ckit la nk kene potong doh 2...nie la rupenyer setelah siap...


Ooo yer jangan lupe sapu kuning telur sebelom bakar...bakar pada suhu 180 dan selama 20 hingga 25 min...serius mmg hodoh rupenyer tp bila da masak mcm beli kat kedai bakery punya rupe die tau..(wah angkat bakul sendiri nmpaknyer ko lia)


SELAMAT MENCUBA~

No comments: