Monday, August 18, 2014

SoToNg CeLup TEpUng & TaU FOo Fa~

Ok nie last aku citer pasal masa bulan pose..pas nie promise citer raya plak ek...nie da penghujung puasa...buat la sotong celup tepung....resepi simple jer..pakai tepung jagung,telur ayam, lada sulah, garam dan minyak untuk goreng..dan ofkos la mesti kene ade sotong kan...pukul telur dengan sedikit garam (telur nie terpulang kepada bape banyak sotong yg korang masak) dan campur kan lada sulah pada tepung jagung(yg nie cara aku kalau uolls nk masuk kan lada sulah dekat dlm telur pon boleh)

Dan paling senang ialah masuk kan sotong kedlm telur dan salut kan dengan tepung jagung tadi...panas kan minyak dan bila minyak dah panas boleh masuk kan tepung...goreng smpai keemasan...senang jer kan..kalau uolls nak tukang selera pon boleh..selain salut kan dengan tepung uolls boleh salutkan dengan serbuk roti or cornflake...terpulang pada citarasa masing2...


Maaf la ek..kerak terlebih nie....mesti ade yg cakap ala masak senang mcm nie pon nak masuk dlm nie ker...tp selain bg uolls semua baca aku buat nie untuk diri sendiri gak...mana tau nanti agak2 dah lelame rasa mcm xpenah buat sotong celup tepung tp bila tgk dkt c nie br tau..penah gak aku buat wlwpon rupe xder la cntik sgt pon kan...

Tau Foo Fa plak mmg teringin makan dr awal pose...mintak papa aku belikan dekat pasar ramadan..mmg sedap..plak 2 time puasa hari 2 kan musim kemarau...bila dapat tau foo fa nie hai la sejuk jer tekak...plak 2 kene dengan air gula die yg pekat 2..memang layan habis la....2nd time mysis plak pegi beli tp die beli dekat tempat lain...sedap gak...kalau aku makan tau foo fa aku lebih suke tau foo fa yg gula merah...ade yg jual 2 gula putih la and ade yg pandan punya pon aku xsuke....


Ok la rasanyer tammat sudah citer bulan puasa....so next entry ialah citer hari raye~



No comments: