Wednesday, November 19, 2014

FrUiTy PuFf~

Hari itu weolls plan nak buat potluck tuk g umah Dya..maklum ler sejak die pindah umah baru nie..weolls xsinggah pon lagi..maka harusla kesana...sebenarnya xtau nak masak ape..nak yg simple jer..so memandangkan weolls berkumpul time Deepavali hari tu xdan nak buat havoc2 punya makana..so aku sediakan Fruity Puff...

Tuk kulit puff macam biase aku beli yg instant punya..brand Kawan...lepas tu aku buat kan kelainan ckit bentuk die...


Aku belajar nie pon dlm blog jugak..sebenarnyer dr dulu lagi nak tau mcm mana nak buat mcm nie..rupenya senang jer...korang potong kan kulit puff nie 4 segi then silang kan die..jd la mcm tu..lepas tu sapu kuning telur dan bakar..suhu 180 darjah Celsius dam 30min tuk dapat kulit yg garing dan keemasan... 

Lepas tu untuk kastad die senang jer...tepung kastad dalam 1 sudu beso cmpur dengan susu cair 1 cawan...gaul2 lepas tu campur mentega 1 sudu beso..dan gula dalam 2 sudu...kacau smpi pekat dan likat...tutup api then boleh letakkan ats puff yg da siap bakar tu...tunggu puff sejuk dulu yer baru letak kastad...

Then boleh la letak buah2 ape yg uolls suke...macam aku letak peach dan strawberry jer...nak letak buah lain macam mahal jer..bajet xbapa nak ade kan..nak letak buah kiwi boleh blueberry ker...lg best kalau campurkan buah manis dan masam baru naek rasa die...ok la SELAMAT MEMCUBA~



No comments: