Thursday, June 18, 2015

PasTa SPicY IkAn BiLiS~

Salam Ramadhan uolls...harap2 dapat pose penuh tahun nie adik2 sekalian..ok aku buat entry nie pasal nak bg idea dekat uolls sume petang nie balik nak masak ape...almaklum ler mesti ramai yg wife2 berkerja kan balik kene masak untuk anak2 dan suami..ok nie menu simple dan cpt di masak..bukan mee segera yer...kita berbuka pasta hari nie..tp Malay style..bukan western style..

Bahan2 :

 
Masak pasta ofkos la kene ade pasta kan...rebus pasta letak minyak ckit dengan garam...jgn masak terlampau lame nnti rasa pasta uolls mcm makan mee plak...then toskan sambil lalukan dekat air pipe supaye die stop cooking ...
 

Ikan bilis nie kene goreng dulu..tapi jgn garing sgt nnti pahit xsedap..da goreng tumbuk kasar2..yg nie ikut suke nak banyak mana ikan bilis...kalau suke ikan bilis tu tumbuk halus2 terpulang...macam aku xsuke lumpat sgt..kasar2 ckit br best...


Maaf ler picture terpusing malas aku nk btol kan...bawang putih dan cili padi..yg nie ikut kesukaan jugak..rasa2 xmkn pedas kurangkan cili padi...aku xguna kan bawang merah yer..just garlic...

 
 
Aku xpaham sungguh la nape die pusing2 nie..masa upload jer die berpusing...yg nie kubis...dlm freezer aku jumpa kubis jer..so letak nie jer la...kalau uolls sume nak letak mcm2 depersilakan..kalau ade button mushroom lg best..tp bersyukur la ape yg ade kan...
 
Cara die senang jer..panaskan minyak..1st tumis kan bawang putih dgn cili padi td...org smpi naek bau..lepas tu masuk kan pasta dan ikan bilis..gaul2 kan jap..kalau kering tambah kan sikit air..jgn byk..lepas tu masuk kan kubis...sblom angkat rasa dulu kalau da ckup masin xyah tmbah garam..sbb ikan bilis kita masin kan..macam aku tmbah ckit jer...kalau nk cmpur lada sulah pon boleh..mana yg kuat pedas tu...
 
 

Nie la die Pasta Spicy Ikan Bilis...rupe pucat jer sbb kaler sayur lebih kuang dgan pasta....tp pedas ok...sebab cili padi tu aku goreng lame sikit...supaya pedas die keluar...ok la SELAMAT MEMASAK..

No comments: